Πρωινό πρόγραμμα πρώιμης παρέμβασης



Πρόκειται για εξειδικευμένη βοήθεια που εφαρμόζεται από ειδικούς θεραπευτές (ψυχολόγους, ειδικούς παιδαγωγούς, λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές) και παρέχεται σε παιδιά που παρουσιάζουν καθυστέρηση σε έναν ή περισσότερους τομείς της ανάπτυξης (γνωστικό, γλωσσικό, κινητικό, κοινωνικοποίηση και αυτοεξυπηρέτηση). 

Απευθύνεται σε παιδιά προσχολικής ηλικίας (με χρονολογική ή αναπτυξιακή ηλικία έως 5 ετών) και ως στόχο έχει τον εντοπισμό και την ανάπτυξη των τομέων εκείνων στους οποίους διαπιστώνονται οι δυσκολίες, καθώς και την βελτίωση των ελλειμματικών δεξιοτήτων. Η σημασία της πρώιμης παρέμβασης, εφόσον κριθεί απαραίτητη η εφαρμογή ενός τέτοιου προγράμματος, είναι καθοριστική καθώς έχει παρατηρηθεί ότι παιδιά με καθυστέρηση στα αναπτυξιακά στάδια κατά την προσχολική ηλικία, αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες ή δυσκολίες στο λόγο όταν εντάσσονται στο σχολικό πλαίσιο.

Ένα παιδί ενδέχεται να χρειάζεται πρόγραμμα πρώιμης παρέμβασης όταν:

Ανήκει στην ομάδα υψηλού κινδύνου (π.χ. έχει γεννηθεί πρόωρο, ελλιποβαρές, υπήρξαν περιγεννητικές επιπλοκές)

Ως βρέφος καθυστέρησε να κατακτήσει θεμελιώδη αναπτυξιακά στάδια (στήριξη κεφαλιού, στήριξη σε καθιστή θέση, βάδιση, πρώτη ομιλία)

Υπάρχει κάποιο διαγνωσμένο πρόβλημα ή αναπηρία (π.χ κάποιο σύνδρομο που σχετίζεται με αναπτυξιακή καθυστέρηση)

Υπάρχει διάγνωση διάχυτης αναπτυξιακής διαταραχής – αυτισμού ή το παιδί ανήκει σε ομάδα υψηλού κινδύνου για αυτισμό

Υπάρχει κληρονομικότητα στο οικογενειακό περιβάλλον

Κατακτά τις διάφορες δεξιότητες με πιο αργούς ρυθμούς σε σύγκριση με συνομήλικα παιδιά (στον αντιληπτικό, γνωστικό, κινητικό, γλωσσικό, κοινωνικό, συναισθηματικό τομέα)

Δεν κατανοεί απλές εντολές και δεν ακολουθεί απλές οδηγίες

Δυσκολεύεται ή αδυνατεί να αυτοεξυπηρετηθεί (δραστηριότητες καθημερινής ζωής πχ ντύσιμο, τουαλέτα κλπ)


Τι περιλαμβάνει ένα πρόγραμμα  ΠΡΩΙΜΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ:






Αρχικά γίνεται μία λεπτομερής αξιολόγηση των δυσκολιών του παιδιού ώστε να οριστεί μία ξεκάθαρη και σαφή στοχοθεσία για τα προγράμματα που θα παρακολουθήσει το παιδί. Στη συνέχεια οργανώνεται ένα εντατικό πρόγραμμα με βάση την ανωτέρω στοχοθεσία, το οποίο περιλαμβάνει:

        - Καθημερινό ομαδικό ψυχοπαιδαγωγικό πρόγραμμα με κυρίως γνωστικούς στόχους, καθώς και στόχους σχετικούς με τις κοινωνικές δεξιότητες και την οργάνωσή του παιδιού

         - συνεδρίες λογοθεραπείας
 
         - συνεδρίες εργοθεραπείας

         - ατομικές συνεδρίες ψυχοπαιδαγωγικού χαρακτήρα με        κυρίως γνωστικούς στόχους

- συμμετοχή των παιδιών σε ομάδα θεατρικού παιχνιδιού προσαρμοσμένη στις ανάγκες των παιδιών του προγράμματος

          - συμμετοχή των παιδιών σε ατομικές συνεδρίες μουσικοκινητικής προσαρμοσμένες στις ανάγκες των παιδιών του προγράμματος

 - σταθερή παρακολούθηση του παιδιού από ψυχολόγο εξειδικευμένο σε παιδιά  με    διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές

  - ομάδες ψυχοεκπαίδευσης των γονέων και των φροντιστών του παιδιού για την      αντιμετώπιση των δυσκολιών του. Τα προγράμματα ψυχοεκπαίδευσης που πραγματοποιούνται είναι εποπτευόμενα από την Εθνική Εταιρεία για τον Αυτισμό της Αγγλίας (National Autistic Society). 

           Το πρόγραμμα είναι καθημερινό και λειτουργεί πρωινές ώρες στους χώρους του ΕστιάΖω υπό την εποπτεία ψυχολόγου εξειδικευμένης στις αναπτυξιακές διαταραχές.